Fokus

Hundarna har just blivit upphämtade av mamma eftersom de ska få tillbringa morgondagen hos mor och far medan jag jobbar långpass. Jag sitter i soffan, försöker skriva ner de sista raderna på uppsatsen som skulle vara klar för 2 veckor sedan och reflekterar över dagens lydnadspass med Joy. Så värst mycket träning har det inte varit på slutet men det lilla som varit har gett väldigt bra resultet. Våra stora svagheter eller brister momentmässigt är tugget på vittringen och fjärren. I början av Divas karriär hade vi stora problem med just fjärren, jag tog en vinter och fokuserade på den, accepterade inte dåliga skiften och vi gick från en 5:a på hösten till en 9:a på våren. Ett stort upplyft! Jag tänkte att jag skulle göra rätt med Joy från början och började med fjärren i klass 3 när hon var valp. Shejpade in skiftena och de var verkligen jättefina. Som ni kan se på en valpfilm nedan så tänkte hon bakåt i stå-sitt även om de inte var mitt fokus just då.
 
 

Dock fick jag inte alls till det när jag la in det som moment i träningen. Blev irriterad över att jag inte lyckades få till de där snygga stå-sitt skiftet ordentligt. Vi fastnade i att hon inte förstod mig och ett visst avstånd fungerade men längre gick inte. Tänkte om och har spenderat de senaste 3 veckor med att jobba med ALLA skiften i fjärren med biabädden som hjälp. Idag på promenaden så gick jag ut på 10 meter och gjorde alla skiften, perfekt satt den! Helt underbar känsla, vi har verkligen slitet med det momentet de senaste veckorna och nu fungerar det. Själklart ska det underhållas men nu förstår hon. Framöver ska vi lägga lite extra tid på tugget på vittringen som jag hoppas att jag kommer få bort när hon får bättre fart in. Har ni några tips på övningar för att minska tugg på vittringen får ni gärna säga till. :) 
 
Utöver lydnadsträningen så har Joy fått göra en hel del intervall-träning i uppförsbackar förutom viktmanschetterna de har på sig. Så snart förkylningen vill lämna min kropp så ska vi börja med skidåkning eller löpning igen, beroende på vad Joy gillar bäst. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0