Första advent

 
Började dagen med en lång sovmorgon och jag tror minsann att halsontan, hostan och den täppta näsan börjar blir bättre (peppar peppar). Har sprungit mellan lägenheten och tvättstugan så nu ikväll ska jag lägga mig med nya lakan i sängen, hur skönt är inte det? Pappa och lillebror kom hit med mitt köksbord och en adventsstake och pappa har fixat så jag nu kan se på TV. Uppgradering av levnadsstandard ;-) Jag har dock fortfarande inte fått internet att fungera så det står på listan över saker som ska göras i morgon. 
 
De senaste veckorna har jag fokuserat mycket på att få trycket hos Joy och även glädjen. Jag läste lite i Maria Hagströms (Brandel) bok 'Från valp till stjärna' om "ta i" -övningar. Jag tog fasta vid lekövningar om att ta föremål fort och jag upplever verkligen att det har blivit stor skillnad på Joy. Hon får sitta framför mig och jag håller i leksaken och säger "ta den" när hon får lov att börja kampa. I början var hon väldigt avvaktande och det tog 9 (!!!) kommandon innan hon vågade ta den första gången. Nu däremot sitter hon i förväntan (men lugnt) och så fort jag säger "ta den" så hugger hon. Lite samma problem hade vi på inkallningen då det dröjde några sekunder innan hon väl startade. Jag har belönat upp starterna med att kasta boll bakom mig och idag la jag ut en kamptrasa bakom mig och hon gör både snabbare starter och springer plant (med bättre fart). När vi tränade rutan sist så hade jag henne stående bredvid mig, knuffade henne bakåt och sprang själv mot rutan, vad hon blev taggad. Jösses vilken fart hon fick. Tror vi börjar hitta tillbaka till det roliga igen och då kommer farten och trycket också. Det känns helt underbart! Nu har vi bara jobbet kvar med tävlingsbelöningarna, jag får inte henne riktigt att tända till på dem jag har försökt med. Hon ser mest bara frågande ut och det ser ut som att hon tänker "vart är min boll? VART ÄR MIN BOLL?". Om det är någon av er som läser som har bra tips på tävlingsbelöningar och hur ni tränar in dem får ni hemskt gärna dela med er av dessa. 
 
För precis ett år sedan så debuterade Joy och jag på tävlingsbanorna, då det enda som vi fick avdrag på var nosandet, alla moment fixade hon prickfritt. Diva tävlade hon också då och fixade sista godkända resultatet i avancerad klass och fick titeln RLD A, men det var som sagt ett år sedan. Ska ta och göra en summering av året som gått så småningom också. För vilket år vi har haft! 
 
Sist vill jag önska er alla en trevlig första advent! 
 
 

Kommentarer
Postat av: JSfoton - dagar i text och bild

sv: haah ja, standard med djur som inte riktigt vill sitta stilla ;-)
tack så mycket, hoppas att du också hade en bra dag!

2013-12-02 @ 17:40:33
URL: http://jsfoton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0