Trötta hundar

 
Idag klev jag upp extra tidigt för att hinna med både att plugga och träna hundarna. Mitt på dagen tog jag ut hundarna var för sig för lite apporteringsträning på ängarna runt huset. Joy fick börja och vi började med några linjetag. Eftersom det var länge sedan vi tränade kontenueligt så fick hon följa med ut när jag la ut första dummien. Sedan la jag ut resten medan hon satt en bit bort. Hon skötte sig verkligen kanon. Jobbade jättefint även om hon behöver bli betydligt bättre på söket än vad hon är nu. Till veckan ska vi iväg och träna lite apportering/jakt med en annan tjej som bor här i Västerås, det ska verkligen bli roligt. Diva däremot var lite ofukserad idag och sprang mest som en dåre. Efter att ha fått ett lyckat linjetag gav jag upp och lät henne springa runt på leråkern i vattenpölarna och lorta ner sig istället. Vilket hon uppskattade betydligt mer. Jag var dock inte så populär när vi kom in och fick gå raka vägen in i duschen för att en sanering av underredet ;)
 
Efter att hundarna sovit ett par timmar (och jag pluggat en massa) så blev det lite lydnadsträning för Joy och lite rallylydnadsträning för Diva. Joy's nya favorit "moment" är tasstarget, oj så hon anstränger sig. Förutom det så satt Inkallningen som ett smäck idag, ingången var väldigt fin och bra fart hade hon med. Idag testade vi en ny övning med träapporten, jag satt Joy ca 10 meter bort, med apporten ca 1 meter från henne (mellan oss) och bad henne apportera den till mig. Första försöket var svårt då hon nästan snubblade över den men efter några gånger såg det verkligen jättefint ut. Jag testade även att lägga godisbelöning bakom henne på fjärren idag och fick grymt bra respons. Joy är väldigt tacksam att träna på så vis, så fort jag kommer med rätt metoder för stunden visar hon det direkt. Jag känner att på bara några veckor har det blivit väldigt stor skillnad på henne, jag har börjat tänka mer framåt och jag utmanar henne mer vilket har gjort att hon växt massor. Lite störning (i form av både byte av miljö, människor och till slut andra hundar) ska nu så smått börja läggas in, då hon kan de mesta väldigt bra här hemma även om vi inte har så många färdiga moment ännu. 
 
Divas rallylydnadspass gick också bra, vi har gått tillbaka till grunderna och mycket skyltträning. Insåg här om dagen att hon blir stressad då hon inte blir påmind om skyltarna som hon tycker är svår, och även såna som jag tar förgivet att hon kan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0