Lydnadsträning, 31 oktober

 
Förkylningen och huvudvärken har bosatt sig i min kropp så idag orkade jag inte gå någon promenad utan vi tog en tur till klubben för lite träning. Idag introducerade jag rutan för Joy. Efter att jag har funderat fram och tillbaka i massor över hur jag ska träna in det så har jag bestämt mig för att använda tasstarget där och idag gjorde vi de första försöken. Det gick över förväntan och hon gjorde ett par fin fina skick till rutan. Vi traglar på med stadgan i lägganden, ställanden och sättanden eftersom hon tycker att det är rysligt svårt för tillfället. Vi avslutade hela träningen med ett fritt följ, jag utmanade henne och gick ett helt klass 1 fritt följ idag. Jag hade väldigt låga förväntningar eftersom hon har vid längre transporet inte orkat hålla fokus på mig. Några belöningar fick det bli under momentet, hon flöt ut lite vid ett tillfälle men efter att ha påmint henne så gick hon fint resten. Vi testade även språngmarchen och där imponerade hon verkligen. Hade förväntat mig en hel del luft mellan mig och henne men icke. Efter ett sånt fritt följ så kan jag inte annat än att ha ett stort leende på läpparna. Vi kan nog fixa detta trots allt! 
 
För Diva blev det mycket fokus på position, positionsbyten, hopp och konskick. Hon börjar få riktigt snygga positionsbyten nu, både framför och bakom mig. Hennes stressnivå är också förhållandevis låg motför vad den var i början och det känns jättebra. Hon söker sig inte lika ofta till vänstersidan utan bibehåller positionen hon är i om hon blir osäker och väntar på att jag ska hjälpa henne. Ett stort steg framåt alltså! Eftersom att Diva sprungit förbi hoppet på alla tävlingar hitintills så blev det mycket fokus på det. Hennes uppgift idag var att leta reda på hindren som jag ställt ut på olika ställen på planen, att se dem som en uppgift och på slutet gick det riktigt bra. 
 
 
Nu ska här kureras med ananas och te för att orka med skolarbete. 

Kommentarer
Postat av: C.J.

Första gången jag är inne här. Trevlig blogg du har! =) Va kul att träningen gick så bra!

2012-10-31 @ 20:07:37
URL: http://mightytigress.blogspot.se
Postat av: Erica

Åh så gott med ananas, synd att det är det enda här i världen jag inte tål ;) Kul att det gick så bra med det fria följet!

2012-11-03 @ 09:00:50
URL: http://www.senapshund.se
Postat av: Andrea

Trevlig blogg du har! :)

2012-11-04 @ 18:29:12
URL: http://sporthund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0