Genom en tävlingsledares ögon

Idag har jag varit tävlingsledare i elitlydnad och lydnadsklass II. Det var riktigt roligt och hela 9 ekipage var anmälda och 7 st kom till start, 31 anmälda till alla klasserna.

Från första parkett ser man en hel del. Inte nog med att man kan studera hur olika ekipage hur förarna går, hur träningskompisarna beter sig i tävlingssituationer utan också hur hundarna reagerar på förarens "konstiga" och eventuellt stela förhållningssätt. Otroligt lärorikt och inspirerande och eliten kan jag garanterat ordentligt trots att jag inte ens har tävlat det ännu. Majoriteten av bekymren som ekipagen i eliten hade var att hundarna släpade och nosade under fria följet. Om det är förarnas nervositet som bidrar till att hunden kommer med överslagshandlingar eller om det luktar väldigt gott, och att förarna har belönat för tätt i fria följet under träning och hunden tycker det blir tråkigt då inget händer. Jag vet inte men det var ett problem för många ekipage. Förarnas reaktion på en hund som släpar eller nosar kan varriera men de flesta saktar ner på tempot och kryper gära ihop lite i kroppen. Släpar eller nosar hunden pga överslagshandling över förarens nervositet så borde en förare som saktar ner på tempot så borde detta bara öka osäkerheten hos hunden. Hur som helst väldigt intressant att titta på!

I övrigt är jag mäkta avundsjuk på sändande till rutan, det ser så lätt och häftigt ut när hundarna spinger till rutan helt målmedveten! En sån ruta vill jag också ha!

Nu åter till soffan och ishockeyn :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0