Samlat tankarna

Efter en hel helg (9-17 båda dagarna) med lydnadskurs så är jag ganska slut vill jag lova. Diva ser inte märkbart trött ut efter allt som har hänt, men jag däremot skulle kunna somna stående!

För att sammanfatta helgen så har den varit kall, blåsig, inspirerande och lärorik!!

Jag tänkte att jag skulle kort dra vad vi har lärt oss. Vi hade 15 min per ekipage på förmiddagen och på eftermiddagen både igår och idag. Jag valde igår morse att träna länkningar och transporter eftersom jag känner att där är min stora svaghet. Jag fick som läxa att enbart belöna transporterna mellan momneten för att hon inte ska hålla på med annat där och tappa fokus för att titta på annat.

Igår eftermiddag tränade jag vittringen eftersom det momentet har varit lite sisodär. Jag är väldigt stolt och glad efter att ha sett en mkt fin vittring från Divas sida. Det jag ska varriera mellan är att träna på långt håll och kasta bollen bakåt och sedan att jag står nära pinnarna och hon långt ifrån för att få till sorteringen på ett bra sätt. Eftersom hon tenderar att tuggar och tappar sorteringen.

Dagens förmiddagspass fortsatte jag att träna länkning och belöning mellan momenten för att få upp henne. Det känns förövrigt som helt rätt metor för att hon ska hänga med på vad vi håller på med.

Eftermiddagspasset idag tränade vi rutan eftersom det är våran andra Akilleshäl. Här var hon inte alls fokuserad på vad hon skulle göra utan sprang åt helt fel håll. Vi ska då börja om (igen) och lägga bollen bakom rutan och hon ska titta på rutan innan jag skickar henne. Där har jag varit slarvig och inte lärt henne att hon ska titta mot rutan utan nöjt mig med att hon ska titta på mig. Men nu ska jag alltså inte nöja mig med det utan nu ska hon stirra ut rutan! Sedan ska jag efter att hon har börjat förstå principen med bollen-titta-rutskick så ska jag varriera mellan att gömma bollen och ha den synlig och tillslut ska jag ta bort den helt och belöna genom att springa fram till henne med bollen jag har.


Vi har med andra ord lite att träna på jag och Diva inför kommande tävlingssäsong men det känns bra och inspirerande att fortsätta :) Hoppas alla ni andra oxå har haft en kanon helg :)

Kommentarer
Postat av: Tina/Rosso

Hej

Verkar ha varit en givande helg. Roligt att få mer att träna på. ;))

Låter bra.

2011-03-27 @ 19:31:55
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: Tina/Rosso

Hej

Verkar ha varit en givande helg. Roligt att få mer att träna på. ;))

Låter bra.

2011-03-27 @ 19:32:52
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: Hanna

Ja, visst var det lärorikt! :) Känner mig jättenöjd trots att det gick superdåligt för mig och hundarna ibland...

2011-03-27 @ 20:44:03
URL: http://www.beardisar.se
Postat av: Malin

Roligt med en så bra träningshelg!!

2011-03-27 @ 21:39:04
URL: http://wdima.blogg.se/
Postat av: Malin

Oh gud vad jag får prestationsångest nu. Verkar vara massormassor att tänka på suck Nu känns det helt plötsligt väldigt skönt att vi fortfarande tränar på att vara social, fot position och sånna grunder.

2011-03-28 @ 08:39:55
URL: http://finamalina.wordpress.com
Postat av: Amanda ♥

Fin blogg!

2011-03-28 @ 09:20:29
URL: http://amandabp.blogg.se/
Postat av: Annika - trebarnsmorsan med fyra ungar

Hoppas att dagen idag blir lika bra som helgen verkar ha varit :)

2011-03-28 @ 09:33:10
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0