Söklägret

Oj oj oj, jag skulle ha uppdaterat här för länge sen. Men då vädret har varit toppen så känns det inte så lockande och sitta inne och skriva blogginlägg. Sorry!

Men jag tänkte att jag iaf skulle skriva några rader om helgens sökläger. Vi samlades klockan 10 och gick igenom lite saker och sedan gick vi ut på planen för att testa hurvida våra hundar var rulle eller skallhund. En person sprang ut med en leksak och la sig på den och sen släppte vi hundarna en åt gången och såg hur vida dem sprang dit och skällde och försökte få tag i leksaken själv eller om den sprang tillbaka till matte för att be om hjälp. Vad gör Diva då? Jo, hon tror det är en rolig lek och springer ut, hoppar över Lisabeth som ligger på marken och får nojja och morrar som en tok. Resultatet, hon kan både vara skallmarkör och rullehund =P

Efter lunchen på lördag så gick vi ut i skogen och gjorde lite hitta övningar. Diva hade lite svårt för det och tyckte det var mycket roligare att springa planlöst i skogen istället för att leta människor.

Söndagen skulle rullehundarna få testa på rulle och jag valde att testa det med Diva eftersom jag trodde att hon skulle uppskatta rulle mer än skallet. Efter att ha testat lite rullemarkeringar på en rakstig så la vi in det i hittaövningarna med. Och hon gjorde det som om hon gjort det varje dag de senaste 3 åren :O Jag är mäkta imponerad av henne, då hon gick ut och tog lösrullen och sprang tillbaka till mig ungefär som att det var självklart att man skulle göra det. Hennes sök denna dag var även mycket bättre och jag tror det gick upp för henne att hon skulle leta människor =P

Det hela ledde till att vi som var på lägret startade en sökgrupp så jag och Diva ska fortsätta träna lite då och då för att ha något att varriera lydnaden med.

Några spår har jag också lagt och jag det blir bättre och bättre. Så mycket lydnad har det inte blivit sen tävlingen. Men lite små grejer som rutplaceringar, gripande av apport och fjärr har vi tränat =) Och jag måste nog säga att det blir bättre och bättre!

Nu ska jag ut och njuta av det fina sommarvädret. Ha de gött!

Kommentarer
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Jag är så sur att jag missade sökhelgen!!!

2011-07-07 @ 10:39:59
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com
Postat av: Hanna

Jag med!

2011-07-07 @ 11:31:54
URL: http://www.beardisar.se
Postat av: Sofie

Roligt att det gick så bra!!:)

2011-07-08 @ 12:24:42
URL: http://www.sofiegustafsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0