Veckan upp och ner

Denna vecka har helt klart gått i berg-och-dal-bane anda. Jag gillar varken berg-och-dalbanor eller veckor som liknar dessa :P Hur som helst, vi tränade för Linda i måndags och det kändes verkligen bra, motivationen var på topp och Diva var taggad till tassarna. Tisdagens träning gick nog ganska hyfsat om jag inte minns helt fel. Sedan dess har vi tränat vittring i långgräs för att hon ska anstränga sig och hitta pinnen (jag har enbart använt mig av en pinne), sedan bestämde jag mig för att lägga ut 2 pinnar igår, i långgräset. Resultatet av det hela blev att Diva letade som en tok efter träpinnarna och när hon hittade dem så kopplade hon helt av nosen och gick enbart på ögonen och grep den första hon såg. Antaligen tänkte hon så att "å, en pinne. Matte har sagt att man ska komma foooort när man hittar en pinne." Och det var precis det hon gjorde. Grep första bästa och struntade i den med mattelukt. Suck! Alltså fungderade inte denna metod värst bra den heller. Visst har jag kunna testa den ett tag till för att se om det blev någon skillnad men jag tror att hon enbart fokuserar på pinnarna och jag vill inte att hon ska förstöra det ännu mer och jag tror inte att den metoden fungerar så värst bra för att få henne att "slå" på nosen.

Då gick jag tillbaka och började fundera hur jag började lära in vittringen (då Diva var 8 månader), jag gick efter "Med sikte på 10:an" av Niina och Kent Svartberg. Då läggs pinnarna i en hög och man lägger godis runt dem, inte alls med fokus på att gipa utan att använda nosen, vilket kändes som en väldigt bra idé just för tillfälllet då Diva inte alls nosar. Sagt och gjort så la ja ut en massa pinnar i en hög idag och la godis runt om kring högen. Jag upprepade detta 4:a gånger och hon hade inte ens en tanke på att gripa en pinne. Jag tänkte fortsätta med denna metod ett tag till och se om det ger resultat. Anledningen till att jag bytte var att de jag då tränade med hade en massa andra idéer på hur jag skulle kunna träna in det och då kände jag att den metoden jag hade börjat på inte var tillräckligt bra. Men jag ska ge det ett försök till och förhoppningsvis är det lösningen på vårt problem ;)

Annars har vi tränat lite metallapportering och det har gått mycket bra till och med. Hon väljer den framför träapporten faktiskt. Rutplaceringar har stått högt på våran listan denna vecka med och det gått ganska bra. Måste dock träna en hel del till på det.

Fjärren har vi oxå tränat idag och det kändes faktiskt bra. Hon förstå ner nu och det är nog mest att öka anstånd nu som är nästa steg.


Dagens citat: If it doesn’t feel right, don’t do it. That is the lesson, and that lesson alone will save you a lot of grief. -Oprah

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag har tränat enl boken "Med sikte på 10:an" med Dima & för henne har det fungerat väldigt bra!! Så det är helt klart värt att prova.



Kramar Malin & Dima

2010-09-20 @ 20:41:07
URL: http://wdima.blogg.se/
Postat av: Tina/Rosso

Tack för grattiset.



Träna du på som du har börjat. Mig veterligen står det ingenstans om avvikande kommando. Har alltid kört med det och aldrig fått avdrag på det förr. Hittar det inte i reglerna om avvokande kommando.

Men ska för säkerhets skull kontakta en duktig domare här i Uddevalla och kolla upp det.

Hör av mig när jag får svar.



Har inte fått något napp på instruktör uppe hos er.

Arvika är det långt till va??



ps.Boken Med sikte på 10 är toppen tycker jag och Rosso med.

2010-09-21 @ 10:15:25
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: Hanna

Jag kan ta med mig min tegelsten till lydnadsbok ikväll (Lydnadsträning i teori och praktik), du kanske kan hitta något användbart där!

2010-09-21 @ 12:51:28
URL: http://www.beardisar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0