Lydnadsträning

Idag hade vi i lydnadsgruppen träningen igen, enbart jag och Martina dagen till ära. Jag tänkte att jag skulle passa på att träna rutan som hon missade på tävlingen, metallen som hon lyckades med kattstil genomföra i helgen och även vittringen. Rutan blev bra efter lite träning och hon stannade fint i rutan sista gången och förhoppningsvis så tar det sig. Metallen gick ganska bra. Börjde med ett gripande och det var riktigt snyggt. Kastade den sedan för att se hurvida hon valde att upprepa det kattlika beteendet som hon hade för sig på tävlingen eller inte. Hon sprang ut med bra fart och (såklart) morrade hon innan hon kom fram till den, och misslyckades enligt Diva att krasha in i den och gör ett riktigt fint gripande.

Vid första försöket på vittringen så smakade hon lite på 2 andra pinnar men tog sedan rätt och avslutet var riktigt dåligt med slams och tappad pinne. Gjorde om och denna gång nosade hon inte ens på någon annan pinne utan gick direkt på rätt pinne (bra eller dåligt, det vet jag inte, har hört att vissa domare tycker det är en 10 medans andra gör avdrag för det). Sedan har jag kommit fram till en sak då det gäller "tuggandet". Diva tuggar alltså inte i den bemärkelsen att hon gör speciellt mycket märken på pinnen. Med tanke på hennes frekvens på tuggandet borde det knappt bli flis kvar av pinnen men det är bara några ynka märken på den då hon lämnar den. Och ju fortare hon springer ju mer "tuggar" hon. Jag har försökt att muta henne med godis framför nosen för att hon ska sluta lägga om pinnen i munnen men det fungerar inte.  Jag vet ärligt talat inte hur jag ska lyckas träna bort ett sådant beteende då det till och med går fortare då hon spinger fortare =P

Efter helgens 9:a på fjärren så känner jag mig väldigt motiverad att försöka ta i tu med andra saker som är stora problem. Om det går att träna om en fjärr på 4 månader från att vara en 6:a till en 9:a (en 10:a om hon inte hade missuppfattat ena sättandet) så kan man nästa lyckas med vad som helst. Så vinterns mål är iaf att träna in stabilare platsliggningar och sittande i grupp, bra gripande på apporteringen, stabilare positioner, bättre stegförflyttningar och träna bort tugget på vittringen. Så Diva och jag har nog det vi gör i vinter =P

Nu är det dax för sängen. I morgon blir det nog lite träning, plugga det SISTA i engelskan och zumba senare på kvällen. God natt allesammans.


Kommentarer
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Zumba verkar så roligt! För mig blir det Core ikväll.

2010-10-27 @ 15:44:27
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0