Lydandstävling i Tierp

 
 
 
Film från dagens tävling
 
Idag har Joy och jag varit och tävlat nere på Tierps tävling i Storvreta. Tävlingen gick av stapeln i ett superfint ridhus med perfekt underlag. Joy och jag fick start nummer 2.

-Platsliggningen som jag var lite orolig över (mycket goa hästbajs dofter) men det gick fin fint med bara en liten nosning trots att hunden bredvid satt sig ganska snabbt. Inget rullande med bakdelen heller, väldigt nöjd.
 
- I fria följet kändes hon lite loj och jag tappade henne lite efter första sträckan, några snea sättanden blev det också men i övrigt väldigt fint. Vi måste verkligen träna på de där raka sättandena. 
- Läggandet gick fin fint och här var hon minsann med.
- Inkallningen skuttade hon något på slutet men det har blivit mycket bättre.
- Rutan hamnade hon lite långt åt vänster och tappade lite tempo på slutet men jag är supernöjd ändå.
- Apporteringen som brukar vara Joys paradmoment gick inte alls som det brukar. Hon springer ut och klipper apporten men släpper den innan hon tagit ett ordentligt tag och gör flera omtag. Jag tror att det är för att apporten är tyngre än den vi är van vid och att hon får sand på apporten och/eller i munnen vilket i sin tur gör att hon får dålig fart in igen.
- Hoppet fixade hon galant!
- Fjärrdirigeringen blev det dubbelkommando på första uppsättet men annars gick det bra. 

Analysen av dagens tävling:
- Mer träning av fria följet och sättandena. 
- Mer distingta uppsitt vill jag ha eftersom hon halvsitter och det går ganska segt. 
- Mer träning på olika tunga apporter och apporter med olika tyngdpunkt. 
- Transporterna var mitt största fokus idag och hur hon hanterade tävlingsbelöningarna så känner jag mig lite kluven. Jag tycker inte att det känns som att jag får med henne mellan momenten men hon gör momenten fint och tappar inte arbetslusten och lägger ner. Så frågan är hur jag ska gå vidare med detta, hon jobbar på fint och tappar inte men jag får inte de gehör jag vill. Tåls att tänkas på. 
 
Poängen och kommentarerna blev följande:
Platsliggning: 10p
Fritt följ: 9p (ngt sent sitt, bra pos. mycket trevligt!)
Läggande: 10p (mycket bra!)
Inkallning: 7p (dk inkallning)
Sändande med stälande: 10p
Apportering: 5.5p (tveksamt gripande, släpper, tugg)
Fritt hopp över hinder: 10p
Fjärrdirigering: 8p (dk sitt)
Helhetsintryck: 10p (mycket trevligt ekipage glatt och bra kontakt!)

Totalt: 178p vilket räckte till vinst och första pris. Nu kan Joy titulera sig med LPII. 
 
Förutom de fina poängen så fick vi många fina ord av såväl domare som åhörare, alltid lika roligt. Väldigt trevlig och välorganiserad tävling dessutom. Min fina guldhund!

Kommentarer
Postat av: Zandra, Lova & Lystra

Ser jätte trevligt ut! Grattis till 1:a pris, klassvinst och LP. :)

Svar: Det värmer verkligen att höra! Tack så mycket :)
None None

2014-01-06 @ 11:15:56
URL: http://www.goldendays.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0