Konsten att lära sig en ny hund

Igår och idag har Joy och jag varit iväg till Matfors Bhk och tävlat rallylydnad. Igår var vår första start i fortsättningsklassen. Joy kändes förvisso en aning loj men klarade hela banan fint och vi slutade på 94 poäng efter att hon råkat nudda mig två gånger. Och med tanke på att jag fortfarande var en aning groggy efter en släng av migrän i fredags så känner jag mig väldigt nöjd över hur hon fungerade. Idag däremot så var hon en riktig surtik. Anledningen har jag kommit fram till var för att jag lämnade bollen utanför banan och sa åt henne att hon inte fick ta den. Hon var alltså tvungen att jobba för den och de var inte riktigt populärt... Hon gick hela banan bredvid eller strax bakom mig med nosen i färdriktningen. Kan inte sluta skratta åt hennes sura min. Poängen blev dock ganska hyfsad och efter en miss på snurren (-10) och ett bristande sammarbete (-3) så fick vi 87 poäng. 
 
För varje tävling vi gör så får jag en ny erfarehet, hur hon reagerar på saker och hur jag ska göra för att öka chanserna att det går bättre nästa tävling. Dagens lärdom är att jag ska ha bollen på mig och inte ha den som externbelöning. Det är också därför jag är så glad att jag har rallylydnaden så jag kan mixtra lite, lära mig hur mycket värmning som är lagom för henne, hur jag ska lägga upp planen, hur jag ska förhålla mig på tävlingen och för att skraffa oss erfarenhet inför lydnadstävlingarna. Det är spännande att börja tävla med en ny hund, mycket jag måste lära mig och många nya nötter att knäcka. Förhoppsningsivs så gör dagens erfarenhet att jag lär mig någonting till nästa helg då vi ska tävla rally igen. Kan dock inte sticka under stolen med att det känns skön att Diva ska få starta på lördagen eftersom jag känner mig mer bekväm med henne och har bättre koll på hur jag ska göra för att öka chansen att det går bra för henne. 
 
Hur som helst är jag väldigt nöjd med gårdagens resultat och att hon höll ihop så bra som hon gjorde trots gassande sol och väldigt många plusgrader. Bara jag lär mig hur denna lilla pärla fungerar så kommer de nog bli tryck under tassarna här med. 

Kommentarer
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Grattis till fina resultat!

Jag tänker lite som du ang. rallyn med Rhiva, att det är en bra tävlingsform för att kolla av hur saker och ting fungerar.

2013-05-26 @ 18:03:05
URL: http://tomik.se
Postat av: Hanna

Grattis tjejer :)

2013-06-03 @ 11:32:13
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0