Träning i den nya arenan

Igår gick vi medlemar i Sundsvalls Bhk möjlighet att träna i den nya inomhus arenan enbart för hundträning som byggts här uppe. Jag tänkte ta med Diva och träna ett pass med ff och lite fjärr. Det slutade med att mamma följde med vilket gjorde att jag även kunde ta med Joy på lite miljöträning. Med hjälp av lite leverpastej så fick jag en hund som hellre vill springa och flyga samtidigt (läs understimulerad) att faktiskt sansa sig så pass att vi kunde träna lite iaf. Även om mina händer har spår efter hennes tänder... FF fokuserade jag på att få henne i lagom aktivitetesnivå, vilket jag lyckades ganska bra med, hon pendlade inte så mycket alls i pos. men hon satt sig en aning snett i halterna. Men jag räknar det som godkännt. Man måste början någonstans..

Vi tränade även work (fot på höger sida), och raksträckorna går bra, lika så vänstersvängarna. Däremot högersvängar och höger om halt går inte så där jätte bra..Måste fila lite på det. Funderar på om det sitter någon stelhet i ryggen/nacken på henne eller så är det helt enkelt inte ett invant mönster.
Vi tränade lite på front och andra positioner med vilket gick helt okej. Har inte döpt nått av de ännu så än så länge slipar vi på att det ska se någonlunda bra ut och så lägger jag till kommandot sedan. Får se hur det fungerar :o)
Som jag sa, Joy fick följa med för lite miljöträning. Oj så duktig hon var! Lugn och sansad trots att de var ny plats och nya hundar (mest stora schäfrar). Lite skrajsen vart hon då dom skällde men så fort de slutade satt hon lugnt i mitt knä igen. Så fort jag satte henne i bilen somnade hon som en stock och sov hela vägen hem och fortsatte även hemma i sin bur. Så lättsam valp att ha med sig, hon knatar bakom mig och säger inte ett ljud, reagerar oftast inte nämnvärt utan tittar nyfiket på allt som sker runt om kring. Hon charmade de flesta med sin söthet, vilket inte är så konstigt ;)
Jag älskar den lilla hunden mer och mer för varje dag som går, hon är otroligt lätt lärd och otroligt lättsam. Bara jag kan förvalta henne rätt så kommer hon bli en kanonhund, det känner jag på mig!

Kommentarer
Postat av: Tina/Rosso

Roligt att du och Diva har börjat så smått igen och att hon håller. Härligt att hon var med fast att hon har varit "understimulerad" ett tag nu. Fast jag tror inte att hon har varit det i hjärnan, det har du nog sett till att hon har fått gymnastik där :-) det är nog mest i kroppen det spritter.



Härligt att du är så nöjd med Joy och att du ser framstegen. Cool brud !!!

2011-12-28 @ 19:22:40
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: Kerstin

Härlig bild! Är grön av avund för inomhusarenan. Här är det bara alltför aptitliga ridhus som gäller. Suck!

Det där med spegelvänt fritt följ klarar inte mina heller så bra så det är nog vanan. Kanske kan du börja med att få henne att snurra fritt åt båda hållen? Duktig lilltös!

2011-12-29 @ 12:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0