Lydandsträning

I skrivade stund sitter och jag äter frukost på väg till skolan så det får bli ett snabbt inlägg.

Igår var det träning för Linda och efter den senaste tidens försök till träning kan vi nog säga, kändes det som om Linda behövde ha övernaturliga krafter för att kunna vända på den trenden. Men hur som helst, jag förklarade mitt problem med ofokuserad hund och sviktande glädje och motivation från min sida. Hon började ta en titt på FF och som jag redan visste så ligger hon stundvis för långt fram i sin position. Men det vet jag hur jag ska ändra på ;) Det är bara att klicka då hon är i rätt postion och sen måste jag även reparera stegförflyttningarna till vänster och bakåt.

Sedan gick vi över till sättandet och idag bytte jag belöningsmetod och slängde tennisbollen till henne då hon satt sig snabbt, och resultatet vet super bra :D:D:D

Sista momentet och Diva hade fortfarande energin och glädjen kvar vilket hon inte haft haft de senaste gångerna. Det sista momentet som jag valde at träna var hopp-apport och detta pga av att hon inte har hoppat tillbaka och jag har varit kluven i hur vida jag ska använda hopp på tillbaka vägen (om jag inte haft gjort det så har hon sprungit på sidan och har jag sagt det så hoppar hon men då får vi ett DK på tävling). Vi valde att lägga ut apporten på andra sidan och enbart träna tillbaka hoppet och då hon satt med nosen mot mig så hade hon inga problem alls. Sedan så vi vände på henne så hon satt med nosen bort från mig och mot apporten så valde hon att springa på sidan. Efter att hon hade lyckats några ggr att hoppa tillbaka med nosen bortåt (skillnaden vi gjorde var att jag stod närmare hindret för att hon skulle känna att det vara närmare att honppa över än att gå på sidan) så ökade vi avståndet mellan mig och hindret, denna gång började hon med tanken att springa på sidan men kom på sig själv att det var fel och att man fick godis om man hoppade. Det var verkligen kul att se henne använda hjärnan och välja rätt =)

Kan tillägga att träningen kändes verkligen kul och Diva skötte sig väldigt bra =)

Så det är allt jag hinner att skriva nu. Ska på föreläsning om en timme, och ämnet idag är Målområden i den svenska folkhälsopolitiken.

Ha de gött allesammans!

Kommentarer
Postat av: Malin

Kul att träna för ngn, det var jättelänge sen jag gjorde det. Kanske är dags att ta tag i det nu igen. Låter som det går frammåt i träningen för er. Kul!!

Kramar Malin & Dima

2010-09-14 @ 21:35:29
URL: http://wdima.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

SV: Hehe ja lite kul :P men jag var nära på att slockna mot slutet fakstiskt :P I mörkret på en stol i projektorljus och efter lunch ;)

2010-09-15 @ 23:17:16
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Sv: Ja vist låter det mysigt? :)

Hehe jadå jag sköter inredningen. Du kan istället få ta hand om bullbaket ;)

2010-09-17 @ 20:29:06
URL: http://emblems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0