Rätt eller fel?

Olika filosofier har jag funderat på nu ett tag. I hund världen finns en hel del olika träningsfilosofier och olika metoder att träna efter. Jag själv är inte så erfaren då det gäller hundsport och det finns MYCKET kvar att lära innan jag verkligen känner att jag vet vad jag pratar om =P

Hur som helst så tänkte jag dela med mig lite av "min" filosofi idag. För det första anser jag att det inte finns någon rätt och fel teori så vida det går inom ramen "för den mjuka metoden". Alla hundar och förare är unika och måste på så vis hitta sin egen metod att använda. Om man ska träna efter en metod som inte alls passar (antingen hunden, förare eller båda) så kommer nog inte resultatet bli så bra heller. A och O inom hundträningen är (enligt mig och iaf några till) att tänka själv. Jag själv tänker och analyserar ganska mycket, och diskuterar och på så vis försöker jag komma på lösningar och träningsmetoder. Sedan anser jag så klart att man ska lyssna på alla oavsett om filosofin är overrensstämmande med sin egen eller inte. Detta ger dig en större förståelse och mer erfarenhet och eftersom du antagligen kommer ändra din filosofi eller tänkande kan även den "onödiga" informationenen vara nyttig.

Jag själv försöker inte tala om för någon hur den personen ska träna. Jag ger dem istället tips, möjliga träningsmetoder (även de jag själv inte använder) för att personen själv ska få hitta sitt sätt att träna på. Jag hoppas att jag i framtiden ska kunna dela med mig av mina erfarenheter och "min" filosofi och skapa nya duktiga ekipage. Men det åter står att se! Just nu är jag nöjd med att samla på mig kunskap och erfarenheter så jag ska kunna stå stadigare på jorden.

Jag hoppas det här inte vart allt för luddigt för eran del och att ni iaf förstod lite =P


Bilden är från tävlingen i klass 3 i våras och är knäppt av Hanna.


Kommentarer
Postat av: EmbLeM

Sv: Ja helt klart! Självklart vill man kunna säga att han vann och se honom som vinnare av tävlingen, men för hans egen skull blir 2:a bättre. Gu tänk stackars om han kommer måsta åka runt i ett år på shoppinggallerior och sjunga idols smörfjolllåt. Han kommer dö stackarn

2010-10-18 @ 17:12:55
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: Tina/Rosso

Härligt inlägg Cissi.

2010-10-18 @ 22:19:20
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: EmbLeM

Sv: Hehe jadå jag kom lindrigt undan, lite mörbultad i ryggen bara :P

Ja det är jättemysigt här i lilla Leksand Vinterland :)

2010-10-24 @ 12:21:02
URL: http://emblems.blogg.se/hast

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0