U-SM 2010...

... blev inte riktigt som planerat. Men jag tar allt från början. Jag och mamma åkte hemifrån på torsdag eftermiddag och kom fram till Stockholm någon gång på kvällskvisten. Vi bodde på Flottsbro Stugor och Camping, väldigt fint område var det med slalombacke och sandstrand.  VARNING för ett monsterinlägg!

Fredagen så var det veterinärbesiktning och den gick utan problem. Diva var väldigt lugn och hade varit det ett par dagar så vi skämtade lite om att vi nog fått med oss fel hund. Hur som helst så var det inte så mycket mer intressant den dagen. Vi gick en sväng med Diva i det fina området det var allt.

Lördagen började lydnaden och först ut var klass 1 och klass 2. De hade 2 domare och 2 planer för att allt skulle gå fortare. I klass 1 som var på samma plan som mig var det 25 ekipage var av 16 tror ja de var som kom. Hur som helt så började klass 1 klockan 9, 3:an började efter den men vilken tid visste vi inte. Vi var där vid halv 10 och då klassen slutade halv 11 så fick vi reda på att starten för 3:an var 1. Vi var 3 st i 3:an och jag startade som nr 2.

Platssittningen gick superbra och hon satt stabilt, plattsliggningen fick jag använda dk på läggandet och det var här jag började känna att något inte var riktigt rätt. Annars vi fick 9 1/2 pga dk. Ja gick ut och värmde henne lite efter med några vändningar och så. Direkt då jag började ff kännde jag att det inte var som de skulle. Diva sackade efter och var vid ett tillfälle 2 m efter mig. Det är verkligen inte likt Diva. Hur som helst så kom hon upp i en någålund nivå så småning om och slutet var helt okej. Det blev en 8:a med kommentaren; tappar hunden emellanåt. Sättandet var segt och där fick jag även neddrag för DK som jag inte ens vet vad jag gjorde, en 7:a blev det där. Inkallningen var en KATASTROF, hon lyssnade inte på första inkallningskommandot, stannar själv på andra sträckan och väldigt låååångsamt sista biten till mig, en 5:a i betyg. Vid rutan vart det totalt fel, hon springer ut och verkar vara helt förvirrad. Jag kallar tillbaka henne och fortsätter på apporteringen. Här springer hon på sidan ut till apporten, och hoppar tillbaka. Metalen så har hon gått ner sig så mycket att hon bara springer ut och morrar på den. Vittringen sprang hon bara ut och kollade på pinnarna. Fjärren har jag inte så mycket minne av, men jag tror hon inte lyssnade på första stå kommandot och sen så kom hon springade till mig.  Anledningen till att ja inte bröt vid rutan var för att se hur långt hon hade kommit i de resterande momenten.

Jag hade bestämt mig för att bryta söndagens tävling eftersom poängen ovan indikerade på att vi inte hade tränat alls och att hunden var totalt obegåvad och dum. Jag flydde tävlingsområdet både besviken och utan hopp för framtida resultat.

Tina ringde dock och fick mig på andra tankar. Hon lyckades övertala mig att åtminstone starta gruppmomenten som träning och framför allt ha kul. Sagt och gjort jag startade.

Gruppmomenten gick super denna gång med 10x2. Sen värmde ja henne med enbart lek för att få upp henne då hon då var seg och trött. Ff var inte lika dåligt som söndagens men sämre än vad det normalt brukar vara, 8.5 med kommentarerna tapppar pos., kroppshjälper och bitvis segt. Sättandet nollade hon då hon stod istället. Inkallningen var även denna gång en KATASTROF och kan beskrivas lika som den ovan för med betyg 5. Rutan sprang hon ut till men ställde sig utan för. Jag kallade då tillbaka henne och skickade om henne och hon sprang rakt in i rutan och utförde momentet perfekt. Vi fick en 0:a men att veta att hon kan var tillräckligt för att jag skulle vara nöjd. Apporteringen hoppade hon ut och tog apporten dock lite dålig fart; 7:a. Metalen sprang hon ut och hämtade dock även denna med dålig fart och en 8:a.  Vittringen kommentarer: tempobrist, ovilligt letande, tugg, släpper flera gånger. Då hon kom in med pinnen efter mycket om och men så hade hon rätt pinne. Detta gjorde saker och ting verkligen mycket bättre. Fjärren klarade hon alla förflyttningar men hon flyttade fram förmycket, sen så själva momentet var klart och jag var påväg tillbaka till henne så kom hon springade emot mig.  För er som enbart läser detta kan nog tycka att lördan och söndan var ganska lika. Och ja de var dom, om man ser resultat mässigt, dock så mellan varje moment så busade jag upp henne lite och vi jobbade som ett team och det var de som var mitt mål med dagen. Diva var sig verkligen inte lik men hon visade iaf på söndagen att hon vet vad momenten går ut på.  Tror att anledningen till att hon var så slö var antingen Frontline elr biverkningar efter löpet. Vi slutade iaf på en 2:a plats och på prisutdelningen så säger domaren som vi hade på söndagen att hon tyckte verkligen att vi hade fin kontakt och såna kommentarer värmer verkligen. Trots en överlag katastrof helg.

Fördelen med att det gick så dåligt är att det kan nog inte gå sämre nästa år, samt att de finns en massa å träna på så fort ja ser vart tröttheten kommer ifrån.

Det var nog allt för mig just nu. Ha de gött!

Kommentarer
Postat av: EmbLeM

Nämen va knasigt de blev :S Vad synd.

Kan hon ha ledsnat eller var hon hängig?

2010-08-02 @ 18:07:47
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: Hanna

Så synd att hon var ur form, men jag tycker ni är bäst ändå :)

2010-08-02 @ 19:52:45
URL: http://www.beardisar.se
Postat av: Malin

Vad trist, hoppas att hon inte är sjuk! Men de kan ju ha dåliga dagar precis som vi. Men tråkigt att det skulle va just denna helgen isf. Skönt att ni fick avsluta på söndagen med en bättre känsla iaf!



Kramar Malin & Dima

2010-08-03 @ 09:59:41
URL: http://wdima.blogg.se/
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Äsch vad trist. Men ni kommer igen och nästa gång blir det säkert vinst! =)

2010-08-03 @ 10:09:25
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com
Postat av: Tina/Rosso

Kanonbra av dig att starta på söndagen och jobba upp en härlig känsla. Kanonbra jobbat.



Tävlingarna återkommer varje år....



Stort grattis till dig för en 2:a placering på USM iår.



Bra att du påminner, roligt ska vi ha med våra vänner!!!



Kramizzar från oss.

2010-08-03 @ 12:31:02
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0