Scars have the power to remind us that the past was real

 
Jag tror att det är viktigt att komma ihåg det som varit, att utifrån det bygga det nya. Händelser som påverkat oss till att bli den vi är idag. Vi väljer hur vi vill se saker, kanske inte hur de ska påverka oss just den stunden men hur vi väljer att se tillbaka på det. Under de perioder då jag varit som sjukast i anorexin kunde jag inte välja att se vardagen positivt, inte se det ljusa delarna för det var bara svart och jobbigt. Det fanns inget att leva för. Men idag väljer jag att se de perioder som var så sjukt jävla jobbiga som en del av det som gjort att jag är jag. Stora delar av de senaste åren kommer jag inte ihåg, jag kommer inte ihåg vårterminen innan studenten, knappt hösten efter det heller, jag kommer inte ihåg våren 2012 och bara delar av denna vår. Visst kan jag vara ledsen över att så mycket tid har försvunnit utan att jag kommer ihåg det men jag kan inte göra något åt det nu. Jag kan dock välja hur jag ser på det idag. Jag väljer att komma ihåg de hemska delarna för att de är delar som är viktiga men som jag aldrig vill göra om. Jag vill inte genomföra en tävling där det enda jag kommer ihåg efteråt är att jag var rädd för att jag skulle svimma för att jag inte ätit. Jag vill inte heller ha sömnlösa nätter där ångesten kryper i mig och jag är rädd för att jag ska dö till följd av svält. Jag vill kunna känna känslor, jag vill vara lycklig och jag vill kunna gråta när jag är ledsen och det går knappt om man är sjuk. Ta med er det förflutna in i det nya även om det är dålig saker. Det kommer alltid finnas saker som påminner er om det som varit så ta vara på de tillfällena och använd er av dem, låt dem göra er starkare. Jag tror att chansen att lyckas och lära av det som varit är om man reflekterar över det. Glöm alltså inte bort det eller försök förträng det för det är en del av den ni är idag. 
Jag tror nog för att låta lite filosofisk att allt händer av en anledning även om anledningen kanske inte alltid verkar glasklar. 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Sofie

Du är så stark<3

Svar: Hade inte varit det utan fina vänner som du! <3
None None

2013-10-14 @ 20:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0