Lydnadskurs

 
Jag tänkte att jag skulle försöka sammanfatta denna helg på något vis. Joy och jag fick möjligheten att vara med på helgkurs för Lena Eriksson. Jag hade inge som helst förväntningar på hur Joy skulle vara, vi har inte tränat så mycket under en helg och har aldrig gått kurs tidigare. Jag valde att fokusera på fria följet, läggandet och ställande, inkallning, stegförflyttningar, fjärr, rutan, apportering och hopp. Mycket hann vi med under helgen.
 
- Fria följet såg mycket bättre ut än det gjort tidigare och efter dagens pass kände jag mig riktigt nöjd. Hon höll fokus bra och hamnade aldrig för långt fram som hon har gjort tidigare.
 
- Läggandet och ställandet har vi lite problem med och även i helgen visade det sig att hon har svårt att skilja på dem. Så mer träning var för sig och mer tryck i läggandet.
 
- Inkallningen saknades farten åter igen, och jag har kommit fram till att det var för att hon tjuvade i starten för någon vecka sedan och jag gick tillbaka och satt om henne. Men efter att ha belönat några starter så blev det mycket bättre.

- Stegförflyttningarna såg himla fina ut, hon vinklar ut lite i backandet så där får vi träna mer. Jag fick även tips att påminna henne om ett fot i avsluten för annars hamnar hon lätt snett. Mycket att tänka på och väldigt bra att ha någon som tittar och ser dessa små missar.

- Fjärren måste vi få till ett mer distingt upp-sitt från ligg, men annars är jag otroligt nöjd med hur den ser ut. Stå-sitt skiftet gör hon mycket fint.

- Rutan är hennes paradmoment, hon älskar det och hon har gjort skicken klockrent. Jag fick hjälp med riktningskommando för att få det rätt bara.

- Apporteringen var det mest att fortsätta som vi gjort. Apporteringsinkallningar ska vi börja med för att hon ska få in farten.
 
- Hopp tränade vi lite igår med tasstarget på andra sidan hoppet och hon köpte det konceptet väldigt bra. 
 
Vi har även tränat platsliggning, ett moment jag är otroligt nöjd med. 3 minuters platsliggning med andra hundar och störning och Joy låg väldigt stabilt med hakan i marken. Så nöjd med de framsteget.
 
- En snabb tandvisning hann vi med också och den fungerade alla tiders trots att det inte gick nå vidare sist vi tränade. 
 
Desto mer Joy och jag tränar så inser jag vilken lättsam hund hon är. Lättlärd, förhållandevis oberörd av störningar och framförallt inte stressad. Efter att ha tränat två dagar går hon in med samma attityd och engagemang i slutet av dagen och vill jobba trots att hon är trött. Det är helt fantastsiskt att ha en sådan hund, och jag kan inte ösa nog mycket beröm över henne. Vid dessa tillfällen glömmer jag faktiskt bort att hon är ynka 16 månader. Hon är så stabilt och hon hanterar många situationer så som jag önskar. Kursen har varit givande och Lena har kommer med bra synpunkter och jag måste säga att jag gillar hennes tänk. 
 
Nu ska vi smälta lite av de vi fått med oss från helgen och sedan är det full fart framåt igen. Och så håller vi tummarna att det kommer ett löp snart så våra planer inte går i stöpet. 

Kommentarer
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Kul med kurs :)

2013-01-29 @ 18:37:18
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0