Bottennapp är bara förnamnet

Ja vad säger man? Idag hade vi alla förutsättningar för att det skulle kunna bli en lyckad tävling men så blev det inte riktigt. Vi var tidigt på plats och både en promenad där hon fick spinga lös och lång värmning hann vi med. Diva kändes ganska sansad och lugn efter 45 minuters fritt följ. In med henne i bilen där jag antog att hon skulle bli lite gasad men hade inte något annat val eftersom vi åkte ensam. Tog ut henne igen när vi var klar och visst var hon taggad men med lite mjukost så sansade hon sig snabbt igen. Jag hann inte mer än stopppa undan mjukosttuben innan hon fick spel. Hon hoppade rakt upp i luften och var totalt okontaktbar. Klappade henne lite och hoppades att banan skulle gå bra ändå. Men icke! Hoppande, studsande, snea sättanden, sidbyten i tid och otid, allmänt kaos med andra ord. Det värsta är att hon kan skyltarna, det är inte de som är problemet utan hennes sätt att slamsa bort allt. Och inget går att göra, varken mata med godis (frolic, mjukost, torrfoder), belöna med kamp eller annan leksak, klappa, låta henne springa innan eller säga åt henne att skäpra sig. Det blir ingen skillnad. Vi har tre tävlingar kvar i år och de blir de sista i Divas karriär om jag inte får ner henne på jorden. 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vet hur det känns (minus hoppandet) men kan det inte vara så att hon var slut i huvudet? Bailan är supersvår att läsa, när han är lagom och när han är övertrött. När han är för trött läser han skyltarna själv och då uteblir både känsla och poäng. På det två sista tävlingarna har det dock gått bättre. Han har fått slicka i sig godis (lick treat) under dagen och vid banden. När vi sedan är inne på banan, så har jag varit EXTREMT tydlig i mina kommandon. Har fått avdrag på en tävling, för hårda kommandon (-2 på helheten) men tjänat en massa poäng i och med att jag sluppit sneda sättanden, bris osv.

2013-02-11 @ 09:38:43
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se
Postat av: Zandra, Lova & Lystra

Tråkigt när det inte funkar som det ska. Hoppas du hittar en lösning så ni inte behöver sluta med rally. :)

Jag tycker att det är bra med träningskompisar och/eller en instruktör som kan titta och studera vad som händer vid såna här tillfällen och ge tips. Det kan ju vara såna små saker som hur du rör dig, säger kommandon osv.

Är det samma på tävling som träning?

2013-02-12 @ 05:21:25
URL: http://Goldendays.nu
Postat av: Kerstin

Det är bara att bryta ihop och komma igen! Ni har lyckats så bra tidigare att ni säkert kommer att göra det fler gånger. Jag har en liten trestegsraket som tankehjälp när jag tränar, FUT. Kanske kan du hitta på något liknande som passar er?
F = fokus på föraren, även vid störningar av olika slag
U = fokus på uppgiften med hjälp av trygg, tydlig kommunikation och väl vald motivation. Rätt attityd.
T = fokus på tempoväxlingar.

Svar: Tack för tipsen Kerstin! Det ska jag ha i åtanke. Smart tankesätt må jag säga! Jag ska klura lite mer och se om jag kan komma på det.
None None

2013-02-16 @ 10:23:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0