Ridhusträning

Idag har jag och Diva haft vår andra ridhusträning för i vinter. Vi har haft
plusgrader och blåst så nu går det knappt att träna ute för det är rena
skridskobanan överallt :( Hur som helst, vi har fått tag på ett jättefint
uppvärmt ridhus och vi (en grupp på 4-5 st) hyr i 2 timmar. Vi får plats med
2 elit planer vilket betyder att vi tränar 2 hundar parallellt. 

Diva som ÄLSKAR hästbajs hade jag förväntat mig skulle vara helt och hållet fokuserad
på att ha nosen i marken hela tiden men icke. Hon har verkligen förvånat mig
de här 2 tillfällena som vi har tränat där. Hon går kanon fint. Vårt
elitfrittfölj börjar ta sig, bara lite mer finslipning på högersvängarna i
språngmarchen. Det känns verkligen bra :) Sättandet var lite segt (dvs en 9 på
tävling kanske) men det är bara jobba på med belöning bakåt. Inkallningen så
verkligen fin ut idag och hon även här klarade hon att inte nosa trots att
hon ligger ner då jag lämnar henne.

Rutan har varit vårt stora problem på slutet och jag har trixat och fixa en
massa med den. Nu har jag gått tillbaka till att ställa henne i rutan innan
och berömma henne då hon står precis mitt i rutan och sen skicka henne på
korta avstånd (ca 10 m). Hon har nämligen fått som mönster att springa åt
höger i första skicket och det försöker jag nu bryta. Detta har fungerat
kanon bra och jag tror jag har löst problemet för stunden iag :)

Vittringen har oxå varit ett stort problem då hon antingen har sprunit rakt
in i pinnarna och dom har flygit iväg åt alla håll och kanter eller så har
hon hämtat första bästa pinne utan att använda nosen. Jag fick förra helgen
ett tips på att ha henne i koppel och gå sakta med henne fram så att hon
inte skulle bli så stressad och uppskruvad. Detta fungerade mycket bra då
jag var där men i sedan då jag kom hem så vart det samma resultat som innan
och hon gick upp i stress igen och plockade pinnar. Jag bröt då beteendet
med att lägga en godis i framkant för att hon skulle "slå på" nosen. Detta
fungerade och hon letade då reda på rätt pinne. Eftersom jag inte vågar ha
godisar framme vid pinnarna (hon slår då om hjärnan till att leta godis och
inte pinnar efter ett tag) så kände jag att jag behövde ha en annan metod.
Idag fick jag ett nytt tips på hur jag skulle kunna göra. Tipset är att jag
säger leta, när hon nästan är framme vid pinnarna säger jag sakta till henne
så hon saktar av till trav och då slår hon på nosen och klarar det galant.
Förvisso måste jag arbeta bort sakta kommandot så småning om men jag tror
det kan vara en bra början. Hon går då från högaktivi till lågaktiv och det
är just det tänket hon måste ha.

De övriga klass 3 momenten tränade vi oxå och hon börjar kännas riktigt
säker på dem nu. Hon klarade till och med platsliggning och platssittning utan att nosa efter hästbajs.

Vi är på g nu jag och Diva. Synd bara att de inte finns så många tävlingar nu =P


Kommentarer
Postat av: Tina/Rosso

Vad bra att hon kan hålla sig från hästbajset. Roligare att träna än att äta bajs.

Härliga träningar och vad bra du har löst upp knutarna. Låter kanon du skulle kanske tävla här när du kommer.

Kram Tina

2011-01-30 @ 20:51:24
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: EmbLeM

Sv: Åh tack så mycket! :D

Jag fick faktiskt en klapp på axeln av läraren ;)

2011-01-31 @ 00:01:47
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Sv: Ja vist var det snyggt? :) Linnet finns på GinaTricot för 99:-

2011-01-31 @ 13:26:29
URL: http://emblems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0