Lydnadsträning

Idag så tog jag en paus från rapportskrivandet på förmiddagen och åkte till klubben och tränade med Hanna. Diva fick sitta i bilen och vänta medan hon tränade en av sina hundar. Så när det väl var Divas tur så var hon ganska upp i varv. Jag fick dock ner henne på jorden och hon gick snällt bredvid mig in på planen. Försöker att vara väldigt noga med det. Vi går in på planen i koppel (eftersom ja alltid gör det på tävling) samlat och i slakt koppel med fokus på varandra. 

Vi började med att träna lite ff, och jag är så nöjd för vi har äntligen fått till elitens språngmarschen =D Hon följer mig så fint och svängarna går bra bara jag kan hålla rätt tempo. Sättandet under gång går som smort, så jag underhåller det mest just för tillfället. 

Inkallningen gick mycket mycket bättre än sist. Inkallningsstäckan ställde jag ut på långsidan och rutan i mitten på planen. Rutan har hon bra fart ut till och stannar på mitt kommando. Dock så var jag försen första gången och hon ställde sig bakom höger bakkants kon.  Andra skicket vart lite problematiskt och där bidrog inkallningskonerna till problem. Hon sprang och ställde sig bakom den konen som var närmast rutan (20m bredvid rutan). Jag skickade om henne igen och denna gång vart det superbra och hon stannade mitt i rutan. Jag vet att du kanske inte kan säga att hunden kan momentet om det blir rätt först 3:e gången men första gången var det faktistk mitt fel, jag strulade till det och sen så vart hon osäker och försökte en annan kon istället. Mattes go hund. Hon kanske oxå kan läsa mina tankar och vet att ja är lite orolig för konskicket, så hon ville bara visa att hon kan det redan utan att ja har tränat in det =P

Fjärren går åt skogen igen, jag har brytit ner den för mycket så vi måste jobba upp den till full längd igen. Fördelen är ju dock att hon har kunnat den vädligt bra.

Vittringen fungerade bra första gången men sen blev hon flamsig och bara nosade och nonchade mig. Så jag måste få större lust att jobba där ute. Lite att klura på. Ska nog försöka träna lite vittring i morgon på parkeringen här hemma för å se om ja kan få nån skillnad.

Tanken var att jag skulle dela med mig av lite bilder idag men ja hittar inte sladden så ja kan ladda in dem, men dom kommer så fort jag har hittat den.

För att summera detta så är jag ganska nöjd med träningen ändå. Lite pyssel på vissa moment och lite mindra på andra men det är så det ska vara. Tycker dock att hon känns mer stadig i momenten och hon vet vad hon ska göra för det mesta. Så förhoppningsvis så kommer 1:a priset snart ;)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tycker också du kan vara nöjd med träningen, hon kändes mycket säkrare! :)

2011-01-12 @ 10:18:09
URL: http://www.beardisar.se
Postat av: Emblem

Ojojoj Cissi, du skriver så himla mycket text :P

2011-01-12 @ 11:31:07
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Klart 1apriset kommer! =)

2011-01-12 @ 16:56:50
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com
Postat av: EmbLeM

Sv: Ja det var verkligen gott! Och otroligt enkelt :D

2011-01-15 @ 00:00:41
URL: http://emblems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0