Kort tränings update

På kursen för några veckor sedan så lärde vi oss att byta ut den smittade vittringspinnen mot en tändsticka. Först lära hunden att hålla i tändstickan, sedan plocka upp den från marken och till sist leta den då matte/husse la ut den på en bits avstånd. Detta har jag träna lite med Diva de senaste veckorna i hopp om att få till vittringen under sommaren. Idag tog vi ytterligare ett steg i rätt riktning. Efter att hunden kan de tidigare delarna så läggs de övriga vittringspinnarn in eller andra neutrala föremål. Eftersom jag har haft en tendens att plocka en massa tidigare och eftersom jag vet att hon har en laddning på pinnarna så valde jag att lägga ut andra föremål. Det vart ett metallhandtag, toppen på en lavalampa (även den i metall), en regelmätare i plast, en kontakt och en fjärrkontroll. Diva hade inte tidigare "träffat" på dessa föremål men alla är saker som hon mkt gärna skulle kunna tänka sig att bära. Jag la ut tändstickan mellan föremålen men Diva förstod inte riktigt vad som förväntades och gick enbart förbi alla. Då gick jag tillbaka till att låta henne ta upp tändstickan från marken för att hon skulle förstå att det var den vi jobbade med idag.

Efter detta så la ja åter igen ut tändstickan mellan förmålen och detta gick kalasbra. Gjorde om det några gånger och hon förstod mycket väl vad hon skulle göra =D Så fort det har slutat blåsa ute så ska jag testa det ute med och så småning om med vittringspinnar.

En lite kort update innan det är dax att fortsätta med hemtentan.

Hare gött :)

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Kul blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2011-07-20 @ 22:48:09
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0