träning i kylan

Det var äntligen dax för träning igen. Trots -10 grader kallt, blåst och snöande så kände jag mig riktigt inspirerad att träna idag.

Tog ut och rastade Diva innan det var dax att träna och försökte att få ner henne i aktivitetsnivå innan vi gick in på planen. Det gick väl inte så jätte bra så jag la henne innan vi gick in på planen för att hon skulle lugna ner sig lite.  Detta gav resultat och hon var hyfsat fokuserad. En annan sak som jag oxå har gjort inför dagens träning var att byta ut mitt "vanliga" godis till MildOst på tub som verkligen fick henne att lugna ner sig.

Jag började lite lugnt idag och valde att träna lite ingångar på kortavstånd, lite gripande på träapport, vilket var ett stort misstag då Diva var på tok för laddad. Lyckades tillslut få ett bra gripande och avslutade där. Vi tränade oxå lite stegförflyttningar, en slätinkallning och rutan på kort avstånd.

För att ta allt från början så hade Diva bra fokus vid ingångarna och anstängde sig verkligen för att det skulle bli rätt. Inget överarbetande av henne och hon var lugn!! Stegförflyttningarna gick bra de med och det känns som om hon har vilat sig lite i form där.

Inkallningen är inget att säga om det enbart var en slät och avslutet var riktigt bra. Rutan gick verkligen superbra och jag tror att mjukosten var en stor bidragande faktor till det. Hon hade väldigt bra fart ut och stannade bra på mitt kommando alla gånger  =)

Med tanke på att tävlingen för några veckor sedan var det sista passet lydnad förutom lite fjärr och gripande övningar inne förra veckan så är jag välidgt nöjd med hennes insats idag. Måste jobba mer på hennes aktivitetsnivå men jag tror nog denna metod kan vara bra för Diva och det ska verkligen bli kul att jobba med det nu i vinter =)

Ha en bra kväll!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja, nu får det vara slut på mandarinklyftor, vindruvor och kattmat! Fram för godsaker som mjukost! ;)

2010-11-25 @ 20:39:56
URL: http://www.beardisar.se
Postat av: Ida

Hur har din dag varit? :)

2010-11-25 @ 21:47:25
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Hur klarar du fingrarna när det är så kallt? Jag tycker det är hopplöst att belöna med vantarna på. Får ju inte tag på godiset! Och utan håller ju fingrarna på att ramla av. Suck!

2010-11-26 @ 19:54:40
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0