Vecka 8

Då var det åter igen dax för veckans summering. Denna vecka har det tragiskt nog inte blivit så mycket träning. Men idag tränade jag nästan igenom alla klass 3 momenten och det går nog att sammanfatt hur läget är genom att skriva hur det gick idag:)

Platssittning: Tränade 2 minuter med både Diva och Tessie och det gick super bra. Kan räkna det som en färdig moment. Bara mer stadga i återgåendet sedan känner jag mig lugn:)

FF: Vädligt snyggt fortfarnade, fokuserade på att göra helt om till vänster och oj oj oj vad snabbt Diva förstår. Ser mycket mycket snyggare ut redan fast vi har tränat det i 2 dagar bara.

Sättande: Det ser bra ut, ska dock fortsätta med att belöna henne bakom med snusdosa och göra halvhalter ibland bara för att få det lite snabbare.

Inkallning m. ställande och läggande: Enbart ställandet tränades idag och första gg var det slarvigt men andra gg gick det mycket bättre och det var till och med riktigt snyggt.

Rutan: Tränade lite rutan idag, har fortfarnade stora bekymmer med att hon ska gå ut ordentligt, fick dock några snygga skick med bra fart och snyggt ställande. Blir nog många många många fler skick innan jag kan vara säker på att det sitter någolunda.

Apporteringen: Den håller vi som sagt på att träna efter Lindas tips och det ser ut att ge fina resultat. Det har redan blivit mycket mindre slamsigt vid apporten. Så med mycket träning ska det vara klart till den tänkta starten i 3:an.

Vittringen: Tränade jag idag, det gick super bra. Utgick på 10 m avstånd för första gången. La ut en köttbulle i framkant av linjen med pinnarna. Hon sprang fram till pinnarna och åt först upp köttbullen och lugnade ner sig bra, letade nog och bra. Tog rätt pinne båda gångerna. Hon släppte dock pinnen 1 m ifrån mig men jag brydde mig om det utan de får vi träna på på sidan om.

Fjärren: Detta är helt klart för tillfället vårt sämsta moment. Jag kan lämna henne ca 1 m och där gå förflyttningarna GANSKA bra. Det är ett sånt moment som jag tycker är väldigt svårt att se nån positiv förändring i. Inne går det lite bättre än ute men inte så mycket. Blir helt klart så att får träna det inne och typ 2gg om dan för att det ska sitta till tävlingen.



Tessie fick även tränas lite idag.

FF: Har börjat träna om henne lite där då hon inte har haft ett bra ff förut. Tränade mest rakstreckor och vändningar på stället. Detta gick riktigt bra och hon hade fint kontakt och var följsam. Det ser lovnade ut om hon bara kan hålla ett helt program utan att tappa för mycket.

Inkallning m. ställande: Gjorde detta moment 3 gg de 2 första med boll bakom och hon hade riktigt fint ställande och sedan sista gg utan boll och det såg riktigt riktigt snyggt ut. Stolt matte:)

Apportering: Hon har en väldigt fin apportering. Nackdelen är att hon inte håller kvar apporten då hon satt sig. Fick henne att hålla länge för att vara henne. Roligt!

Fjärren: Har tränat den ganska mycket på slutet med henne. Det går väldigt mycket frammåt och hon har verkligen fått till tekniken som hon ALDRIG tidigare har haft.. Snart 8 år och hon kan lära om sig saker:D

Jag hoppas kunna om jag får upp motivationen på Tessie kunna starta henne i klass 2 till våren med:) Hoppas hoppas hoppas att det går:)

I morgon blir det simning för hundarna och BOL-möte för mig på kvällen. Hej så länge:)


Kommentarer
Postat av: Malin

Ja många av momenten känns som de funkar ganska bra nu, men sen har vi Dimas & mitt skräck moment-Rutan ;) det får vi ingen vidare ordning på. & rutan behöver ju sitta rätt bra om det ska gå vägen...



Kul att du tänker starta med Tessie! Kommer säkert gå bra det med :)



Kramar Malin & Dima

2010-03-02 @ 12:20:24
URL: http://wdima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0