Träning för Linda

Idag har och Diva varit på klubben och tränat för Linda Rabnell. Var nervös innan, vilket jag inte bruka vara. Men det gick bra.

Vi började med stegförflyttningarna, så klart så visade inte hon inte sina "hopp" så tydligt som jag hoppats på. Men jag fick några tips och jag hoppas det ska göra skillnad. Sedan "hoppar" hon ut med bakdelen i backa så där ska jag fortsätta med ett steg i taget.

Sedan testade vi inkallning m. ställande och läggande. Hon har en tendens att inte stanna så fort. Linda tyckte att jag ska lägga en boll bakom henne för att få dragningen bakom henne. Hon fick till ett riktigt snyggt ställande belönade. Ställde henne på samma ställe och kallade in och la henne - belönade henne för läggadet. La henne på samma ställe och kallade in sista biten. Det jag måste komma ihåg är att vänta lite innan jag kallar in och sen att vänta lite med belöningen då hon har gjort rätt.. Som vid avslutet på inkallningen då hon har satt sig fot. Vänta 5 sekunder innan jag berömmer henne.

Sista momentet jag valde att få hjälp med var rutan. Eftersom jag har problemet att jag inte kan kasta 25 m. Linda tyckte då att jag skulle börja med att lägga ut en leksak i rutan som hon såg väldigt tydligt. Sedan skickade jag henne och sa bra-varsågod då hon var i rutan. Andra gången så skicka jag henne till rutan utan boll i den och stannade henne. Då hon stod stilla så sprang jag till rutan och belönade henne. Det kändes verkligen som om det skulle kunna vara ett alternativ till de sättet vi har tränat innan.

Linda sa även att Diva hade fin kontakt, det vet jag redan och vi har jobbat hårt på den delen.. Men det är alltid kul att höra någon kommentera det:D Sen fick jag höra nått som jag verkligen verkligen vart glad över. Linda sa att jag har ett sinne för de här med hundträning. Jag tänker rätt och det kan få mig att gå vädligt långt inom hundsporten. Så stolt jag kände mig över det.

Efter en sån här träning vill jag bara träna mer, ännu mer. Men både hunden och jag är väldigt trött så vi ska nog bara ligga och titta på TV resten av kvällen.

I morgon börjar TL-utbildningen och sen hoppas jag kunna vara med på dansen efteråt.

Så här ser man ut efter en dag på lydnadsplanen.. En väldigt trött Diva.

Ha en bra söndagkväll allesammans..

Kommentarer
Postat av: Malin

Hihi exakt den ställningen har Dima oxå när hon är riktigt trött!! Rolig träning ni har haft, jag vill oxå träna för instruktör... Tack för att du håller tummarna!:) Tror det behövs...

Kramar malin & Dima

2010-02-07 @ 22:02:50
URL: http://wdima.blogg.se/
Postat av: Jessica

Härligt att få träna för Linda, jag vill också!



Tack för kommentaren i min blogg, jättekul att du gillar bilderna! Jag kanske får fota dina hundar någon gång?! Har faktiskt aldrig haft en golden framför kameran :)

2010-02-07 @ 22:51:05
URL: http://storpudeln.blogg.se/
Postat av: Hanna

Visst var det bra och givande igår! Är jättetaggad nu, ser fram emot träningen på torsdag =)

2010-02-08 @ 21:38:58
URL: http://www.beardisar.se
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Haha, precis så där ligger Indy när han har gottat till sig riktigt ordentligt!

2010-02-09 @ 09:06:23
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0