Träning för Linda

När jag vaknade i morse så snöade det så klart. Mycket snö och bara -5, de hade inte hunnit skotta då jag skulle åka vid 10 så ca 6 km fick jag köra på oskottad väg. Inte alls kul:S De större vägarna var dock bättre och det var verkligen betydligt lättare att köra då.

Jag var framme vid ridhuset ca 11.30 och då hade dom andra lunch, så jag valde att värma Diva lite. Hon har aldrig tidigare varit i ett ridhus (nere i själva ridhuset, hon har vare på läktaren men de är ju inte samma sak) så jag tränade lite ff och så fick hon nosa av sig lite. Trodde att hon skulle vara hysteriskt och inte alls bry sig om  mig då de var diverse hästbajs och annat trevligt som kan finnas i ett ridhus.

Jag började träningen med att Linda fick titta på FF:et och säga vad hon tyckte om det. Hon tyckte att jag skulle träna mer på att göra helt om åt vänster och göra halt direkt efter. Detta skulle göra så att hon får jobba med sin rumpa ännu mer. Jag måste ävne komma ihåg att träna mer med störning då hon blir lite ofokuserad då vi går förbi koner osv. Även säga till henne då hon slamsar (dvs då hon får såna där små spel och vill/springer iväg), tidigare har jag struntat i det och bara börjat om. Annars tyckte hon att det var jättesnyggt. Kul:)

Andra momentet som tränade va sättande under gång.. Det vart lite segt då jag inte hade någon godis bakom henne, men andra gången som jag gjorde det så la jag godis bakom henne och sen stannade henne med handen och då fick hon godis både från handen och från snusdosan. Det gav mycket stort reslutat och hon slutade "hasa" på rumpan efter mig. 

Sista momenet som jag valde att träna var apportering (vanlig simpel 2:an apportering) då hon har en tendens att vilja tugga och krash landa i apporten vid gripandet. Tipset jag fick där var att jag skulle sätta henne och lägga apporten 2dm framför hennes tassar, ställa mig 2 meter ifrån henne och sedan säga "apport" och "fot". När jag sedan tog apporten så skulle jag stå passiv ett tag och sedan explodera av glädje samtidigt som jag läppte apporten på marken. Detta för att hon ska "glöma" bort apporten och fokuser på mig och den roliga belöningen istället. 

Hon brydde sig inte alls om underlaget då vi tränade vilket jag är mest nöjd med hela träningen. Hon skötte sig jättebra:D Efter träningen låg hon snällt och vädligt tröttt bredvid mina fötter medans vi tittar på resten av hundarna. 

Efter denna dag är både jag och Diva riktigt trötta. Så det blir minsan en tidig kväll. Hoppas ni alla andra har haft en lika bra dag som jag har haft:)  


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilken härlig träning ni har haft! Skönt att hon inte brydde sig om underlaget. Själv har jag tränat ute i snön...

2010-02-28 @ 09:26:17
URL: http://wdima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0