Internetlös

I nästan 1 veckas tid har internet varit trasigt här hemma. Värst mycket abstinens har jag inte haft, dock har jag varit irriterad över att skolarbetet inte kunna göras. Men som tur var så äre vi i början av ett nytt moment i en kurs så vi hade inte så mycket att göra där ännu.

Hundträningen går frammåt. Divas fjärr börjar återigen ta den form den hade i slutet av sommare då skiftena satt riktigt bra och jag inte hade tävlat sönder dem =P Vintern för mig är en tid då moment ska repareras, tränas igenom och tränas in. Om någon skulle fråga mig vad som är det bästa med hundträning skulle jag ha två svar. Det första: det är faktastiskt att träna ett moment under en lång period och sen se att hunden har förstått och kan momenten. Det andra: När man kommit så långt i träningen och jag fila på detaljer. När hunden kan momenten så bra att bara det där lilla extra behövs för att momenten ska vara såå snyggt. Oavsett om det håller på tävling eller inte så tycker jag att detta är det roligaste med hunderiet.

De roliga detaljerna jag håller på att träna just nu är: stegförflyttningar, antitugg vid ingångarna på vittringen, att Diva inte ska flytta ena baktassen på fjärren i förflyttningen sitt-stå och ligg-stå. Andra saker som jag tränar just nu är gripandet på apporteringen och ingångar. Nörd som jag är tycker jag verkligen att detta är roligt.

Funderade ett tag på hur jag skulle få Diva att inte tugga vid ingången på vittringen. Jag kom på att hon måste vara helt stilla om hon har en godis på nosen. Stygga matten tog fram en godis och la den på nosen medans hon hade en pinne i munnen. Detta gick kalasbra förutom den lilla detaljen att Diva nu tittade i kors och dreglade ganska mycket. Men hon tuggade inte. Gjorde om detta och testade att göra en ingång med godisen på nosen. Detta fungerade också dock vart hon väldans konsentrerad för att se så godisen låg kvar. Även detta fungerade utan tugg. Dock hjälpte inte detta mitt problem. Hon hade inte så värst bra koll på att hon hade pinnen i munnen och "glömde" bort den. Sen så fick jag inte samma resultat om jag tog bort godisen. Men det var värt ett försök och om inte var det lite kul att se =P

Nu har minusgraderna blivit färre och enbart mellan minus 2-9 grader är det nu. Dock har vi fått ett riktigt snöoväder här med blåst så det blir inte så mycket träning :(

Hoppas alla får en bra helg.

Kommentarer
Postat av: Ingela, Zeb, Indy

Ja det är en träningsstörande vinter i år! Först kallt och sedan snöstorm!

2010-12-18 @ 12:26:19
URL: http://www.etthundliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0