Trist väder, trist träning

Som rubriken lyder så har varken träning elr väder varit speciellt på topp idag. Morgonen bjöd på soligt väder med några moln som nu har övergått i regn och färre antal plusgrader =(

Idag var det åter igen dax för elitträning och som tur var så han alla träna innan regnet kom så vi hade bara gruppmomenten kvar. Vi var bara 3 av totalt 9 i träningsgruppen idag så det gick ganska fort.

Jag var nr 2 idag och beslutade mig för att träna rutan, dirigeringsapportering (med glassbyttor i stället för apporter) och till sist konen. Rutan gick total åt skogen idag. Kände redan innan att hon nosade en massa på plan och hon lyssnade inte riktigt men det brukar lösa sig då hon sätts i arbete. När jag kommenderade rutan så sprang hon iväg åt höger och nosade och inte bara en gång. Trots att vi la leksaken i rutan och hon såg mycket tydligt att den lades där. Det konstiga var att hon nosade inte så där intensivt som hon brukar då de är nått hon letar utan snarare bara nonchalant och inte riktigt lyssnar.  Jag har en del teorier om varför hon var så konstig. Kurserna har börjat igen och många visstas nu på planen så det blir mycket mer lukter som är intressanta.
Sen så i tisdags då jag tränade så gjorde jag inget sista skick med leksaken i rutan och det kan ha rört till det i skallen på henne med.

Dirigerinsapporteringen snurrade hon till deti tisdags då vi var och tränade så jag valde att ta fram glassbyttorna och träna med dem idag. Hon sprang fel en gång men då gjorde jag bara om och då gjorde hon rätt. Men jag är nöjd med det resultatet idag då det momentet inte är helt befäst. Men vi är ju inte i eliten än heller så vi har god tid på oss att träna och finslipa på det. Men hon verkligen fina banor då hon vänder upp mot "apporterna" och det är jag väldigt nöjd med.

Konen har vi inte tränat så mycket än så det är under inlärning. Men jag tror jag har kommit på ett sätt som kommer fungera. Sen kommer det antagligen bli spännande konsekvenser av denna metod men så brukar det ju vara oavsett vad man anväder sig av. Men hur som helst så lägger jag en snusdosa bakom konen kanske 30 cm bakom och låter henne springa till den. Idag ställde jag henne för första gången och det vart ett snyggt ställande bakom konen med nosen mot mig. Stolt matte.

Tragiskt nog så funkade momenten som är i eliten bra idag men inte rutan. Känns lite jobbigt med tanke på att tävlingen inte är så långt borta och rutan nu krånglar som den gör. Men å andra sidan så kan det vara daxformen som sviktade idag och hoppas att den är bättre nästa gång. Skulle igentligen simma ikväll men min mage vill inte vara med idag =( Så jag får titta på film ikväll i stället =) Vilket inte heller är helt fel..

I helgen ska jag förhoppningsvis göra Linnéa sällskap på en ridtur på henne islandshästar och sen så börjar valpkursen som jag ska vara hjälpinstruktör på på söndag. Det ska bli så kul å ha hand om en valpkurs igen.. För som instruktör/hjälpis kan man hjälpa till och förändra så mycket och hjälpa ägaren att lägga en bra grund till sina hundar.

Vad ska ni som läser mig blogg göra i helgen då? Tell me!


En fin snödroppe i rabatten.


Detta inlägget citat:

"Choosing the right path is never easy. It's a decision we make with only our hearts to guide us." ~Dan Scott


Kommentarer
Postat av: EmbLeM

Du skriver ju så himla mycket varje gång :P

2010-04-16 @ 09:28:59
URL: http://emblems.blogg.se/hast

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0